Překotný rozvoj elektromobility má svá rizika. Uvědomují si to obyvatelé nizozemského města Utrecht, které je považováno za jeden z příkladů zelených měst. Kapacita místní elektrorozvodné sítě nepostačuje a hovoří se o odpojování veřejných dobíjecích stanic.
Nizozemský Utrecht je ukázkou metropole, které se podařilo naplnit téměř všechny stěžejní body evropské zelené politiky ještě předtím, než byly oficiálně v rámci celé EU schváleny. Povinné zelené střechy na všech novostavbách, vyrovnaný poměr mezi novou zástavbou a tradiční architekturou, aplikace principů udržitelného stavitelství, navýšení podílu obnovitelných zdrojů energie. To vše se tady velmi dařilo. Utrechtu se podařilo za deset let snížit emise o třetinu.
K úspěchu patří i revoluce v přepravě osob. S omezením a zákazy vjezdu osobních automobilů do centra tu začali mezi prvními v Evropě. Vznikají zde i celé čtvrti, kde jsou výrazně preferovány pěšky či na kole se pohybující lidé a také stromy a zeleň celkově. Město provozuje 1 729 dobíjecích stanic. To je třetina počtu, který najdeme v celém Česku.
Na první pohled by se tedy zdálo, že Utrecht je hodný následování. Ale na druhý pohled už to tak jednoznačné není. Překotný rozvoj elektromobility a udržitelnosti nešel ruku v ruce s investicemi a posilováním technické inftrastruktury energetické sítě.
Elektrická zácpa
Především ve špičkách, kdy lidé v domácnostech zapínají topení, začne se dohřívat teplá voda v bojlerech, vaří a peče se jídlo, pere prádlo, nabíjejí se elektromobily a elektrokola, pociťuje městská elektrorozvodná síť přetížení.
Jeden z představitelů provozovatele místní energetické sítě prohlásil, že by potřebovali dvojnásobnou kapacitu, při zachování stávajícího trendu nárůstu spotřeby elektřiny dokonce trojnásobnou kapacitu do deseti let. To ale není tak jednoduché, trvá to a stojí to hodně peněz. Výsledkem je to, co nadneseně nazývá elektrickou zácpou. Došlo to dokonce tak daleko, že tyto důvody vedly v roce 2023 k neschválení téměř 90 % záměrů na novou bytovou výstavbu. Začíná to tedy být opravdu napjaté.
Omezení provozu dobíjecích stanic
Problémy s přetíženou elektrickou sítí mají nejrůznější podobu. Může jít o blikající světla, nefungující spotřebiče, nenabitý elektromobil. Ale také riziko úplného odpojení zákazníků nebo úplný blackout.
Radní z Utrechtu přirozeně hledají nějaká řešení. Padají názory, že v průběhu roku bude muset docházet k regulaci provozu dobíjecích stanic, veřejné odpojit od sítě a domácí nabíjení zakázáno mezi čtvrtou hodinou odpoledne až osmou hodinou večer, tedy ve špičce. A to se samozřejmě obyvatelům příliš nezamlouvá. Zatím ovšem nebyla přijata žádná závazná opatření.
Čas zapojit spotřebitele?
Provozovatel energetické sítě by potřeboval co nejvíce omezit spotřebu elektřiny v době, kdy se lidé vracejí z práce domů. Jedna možnost je omezovat spotřebu, ale druhá možnost je zapojit zákazníky do systému chytrého řízení spotřeby a motivování k přesunutí spotřeby elektřiny do méně exponovaných časů.
Moje chytrá zásuvka od společnosti YBC je komplexním cloudovým řešením, které umožňuje energetickým firmám využít potenciálu aktivního vzdáleného řízení agregovaného velkého počtu běžných elektrospotřebičů, které se používají v domácnostech, firmách či organizacích, a tím snadněji a levněji vyrovnávat aktuální nároky na využití kapacity sítě.
Použité zdroje:
● https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/utrecht-nizozemsko-sit-kapacita-nabijecky-mobilita.A240203_185325_automoto_dohr